شکوه یک میلاد
سال
۱۹۹۴

     شرکت سونی سرنوشت خود را رقم زد.امروزه سونی ۷۸ درصد از سود خودش رو مدیون صنعت بازی و سرگرمی است.
پس از همکاری ناموفق سونی با شرکت Nintendo  به منظور اضافه کردن ADD-ONها  به کنسول Super Nintendo ، سونی بزرگترین تصمیم خودش را در تمام ادوار فعالیتش اتخاد کرد.

خلق یک شاهکار

PLAYSTATION  تنها یک کنسول نیست بلکه یک نوستالژی به تمام معنا برای روزگار دهه ۹۰ میلادی به حساب میاد.این کنسول اولین سخت افزار گیمی بود که ویژگی مهم CD-ROM  ۲ سرعته را در خودش جای داد.همچنین این کنسول انقلابی  در زمینه انتقال صنعت بازی های رایانه ای از حالت دو بعدی  به سه بعدی نقش برجسته ای داشت.اولین PS فاقد حافظه داخلی و کنترل های مرجع آن فاقد Thumbs sticks  یا همان آنالوگ ها بودند.سونی بعد از نسخه مرجع PS  نسخه Play station one  که در واقع همان نسخه کوچکتر شده کنسول اصلی بود را برای اولین بار با Dual shock ها وارد گرده رقابت دنیای بازی ها کرد.

PS1  انقدر خوب و عالی بود که کسی فکر نمیکرد در سال ۲۰۰۰ سونی محبوب ترین کنسول خودش را تا به این لحظه عرضه کند.این محصول PS2  نام داشت.رقبای اصلی این کنسول XBOX از کمپانی ماکروسافت و Game Cube  کمپانی Nintendo  بود.البته کنسول دریم کست هم در این رقابت حضور داشت که خیلی زود با شکست مواجه شد.

اما هیچکدام از این کنسول ها یارای رقابت با این کنسول جادویی را نداشتند.در طول ۱۲ سال کنسول PS2  بیش از ۱۵۵میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروخت و بیش از ۰۲۰۰ عنوان نیز برای این سخت افزار دوست داشتنی عرضه شد تا یاد و خاطره ها همیشه با اسم این کنسول حس تازگی به خودش بگیره.کسی فکر نمیکرد که سونی قابلیت پشتیبانی از عنوان های PS1 را هم در دل این  کنسول قرار دهد.شما همچنین میتوانستید از طریق DVD-ROM و یا درگاه USB  به استفاده مولتی مدیا از این کنسول بپردازید.دنیا گیمر ها با PS2  رنگ دیگه ای به خودش گرفته بود تا اینکه سونی با انقلابی دیگر پایش در عرصه دنیای دیجیتال فراتر گذاشت.

۱۱نوامبر سال ۲۰۰۶

PS3  با قیمت ۶۰۰دلار یعنی ۲۰۰ دلار گرانتر از ۳۶۰XBOX به بازار جهانی معرفی شد.آیا ارزشش را داشت؟
بله،داشت.این کنسول اولین کنسول سونی بود که از سوکت HDMI  پشتیبانی میکرد که به کاربر اجازه میداد تا خروجی تصویر ۱۰۸۰p  داشته باشد،علاوه بر این که کنسول سونی از درایور نوری BLUE-RAY استفاده میکرد که دیسک هایی با حجم های بسیار بالارا ساپورت میکرد.با همه ویژگی های فوق العاده،PS3 یک مشکل بسیار بزرگ داشت؛پردازشگر CELL.


این پردازشگر بقدری پیچیده بود که برنامه نویسان برای محاسبه داده های دستوری خود بروی کنسول با چالش های فراوانی روبرو بودند.همین مسئله و قیمت بالای آن نسبت به اصلی ترین کنسول رقیب یعنی XBOX  باعث شد تا PS3  تنها ۸۰میلیون نسخه فروش جهانی را تجربه کند و از رقیب خود در این مرحله جا بماند.هرچند که این مسئله و عناوین خاص PS3 بهترین اتفاق ممکن را برای طرفداران سری PLAYSTATION رقم زد.

۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۳

بیش از یک میلیون نفر پشت درب های فروشگاه هایی همچون Gamestop حتی شب را صبح کرده بودند تا محصول مد نظرشان را در روز لانچ جهانی داشته باشند.PS4 عرضه شد.نه گیمر ها و رقبا و نه هیچ تحلیلگر اقتصادی فکر نمیکرد که سونی تا این حد ریسک پذیر و سنت شکن باشد.

دیگر خبری از  یک کنسول با منحنی های نرم نبود یک طراحی مدرن و پرلبه،البته خیلی شیک و ساده با حافظه ۵۰۰گیگابایت  و با کنترل های بیسیم مجهز به تاچ پد و خروجی صدای ۳.۵ تنها با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه شد
سونی برای اولین بار در توسعه کیت کنسولی خودش از معماری X84 استفاده کرده بود که در واقع چیزی شبیه به سیستم های گیمینگ در آن زمان بود. PS4 به شما اجازه میداد تا گیمپلی خودتان را Broadcast  و به اشتراک بگذارید.سرویس PSN که اولین بار با PS3  به دنیا معرفی شده بود این بار در نسل هشتم با رنگ و لعابی جدید تر و باهدف نزدیک تر کردن کاربان PS  به عنوان مرجع پشتیبانی PS4 بازگشت.از زمان عرضه تا به این لحظه دنباله بازی های PS3  و انحصاری جدید زیادی برای این کنسول عرضه شده که هر لحظه ارزش خرید این پلتفرم را چند برابر میکند.عرضه عناوینی همچون بازی های محبوب UnchartedThe Last Of UsBloodborneturismo Grand و ده ها بازی AAA انحصاری دیگر باعث شد تا این کنسول تا به امروز همچنان فروشی پرقدرت و بدون وقفه داشته باشد.

سونی از نسل هفتم خود درس های زیادی گرفت و تصمیم گرفت برای درآمدزایی بجای قیمت گذاری بالا بر روی کنسول خودش برروی پتانسیل فروش محصولات نرم افزاری فوق العاده ، سرمایه گذاری کند . دستمریزاد که در نسل هشتم در این زمینه عالی عملکرد . در میانه های راه طبق سنت همیشگی،سونی کنسول میان نسلی خودش را معرفی کرد اما اینبار خبر از یک کنوسل کوچکتر و بهینه تر شده نبود،این بار سونی یک کنسول آپگرید شده را به بازار جهانی معرفی کرد که توان پردازشی آن موجب میشد تا بازی با با کیفیت ۴K نمایش داده شوند.

کنسول ۴.۲ ترافلاپسی سونی با نام PS4PRO در سال ۲۰۱۷ وارد بازار جهانی شد و امروز که در حال خواندن این مقاله هستید کنسول PlayStation5 با نمایش خیره کننده خودش معرفی شده.این کنسول در تعطیلات سال ۲۰۲۰ در معرض فروش قرار خواهد گرفت . باما همراه باشید تا با این پیش در آمد از تاریخچه PlayStation به بررسی تخصصی کنسول   PS5  بپردازیم.

آخرین ایده 

میشه یکم عامینش کنیم؟اصن چرا PS5؟چه چیزی باید مارو ترغیب کنه تا به خرید همچین کنسولی فکر کنیم؟ یکی از مسائلی که کوچ کردن از نسل هشتم رو به نسل جدید توجیه میکنه سیستم BACKWARD یا پشتیبانی از نسل قبل هستش.همینطور که قبل تر هم گفتیم PS3 به دلیل ماهیت پردازنده خودش این قابلیت را نداشت که عناوین ریز و درشتش با هماهنگی سخت افزار PS4 اجرا بشن ، بجز اندک بازی هایی که بصورت ریمستر شده و یا پورت شده توسط خود ناشرین برای کنسول PS4  عرضه شدن ، خود کنسول توانایی اجرای بازی های نسل قبلی را نداشت.

در نسل جدید همانند دوران طلایی نسل ششم ، کنسول جدید سونی هم توانایی اجرای بازی های نسل قبل خودش را دارا میباشد اما به شرطی که ناشر عناوین مختلف این موضوع را بخواهند. در حال حاضر سونی قول داده تا عناوین زیادی در روز عرضه قابلیت ارجاع به نسل جدید را داشته باشند و همه عناوین فرست پارتی سونی بصورت رایگان از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد.همچنین ناشرین زیادی هم همانند سونی این قول را به طرفداران بازی های خود بروی پلتفرم PS5 را داده اند برای مثال شرکت یوبیسافت یکی از این ناشرین است که قول این موضوع را بر روی دو عنوان valhalla Assassins creed و farcry6 داده است.

بُعد دیگر مسئله ، سنت شکنی سونی در طراحی کنسول و کنترلر نسل نهم خودش است.بی شک همگان شیفته طراحی خاص این کنسول شدند ، جدیدترین مدل کنترلر های سونی تحت عنوان Sense Dual برای نسل نهم در نظر گرفته شده. این گجت دارای بازبینی در طراحی بوده و اولین کنترلر سونی است که قالب طراحی آن کاملا تغییر کرده و حس و حال جدیدی برای سونی فن ها خواهد داشت.

از دیگر قابلیت های این کنترلر میشه به استفاده بهینه از تاچ پد و همچنین حالت موشن سنسش اشاره کرد.اینبار DS با حالت عجیب و غریبی با دنیای بازی شما هماهنگ میشه و حتی ویبره ها و صدای خروجی و لرزش ها کاملا خاص و منطبق با بازی شما خواهد بود.اینطور که ما متوجه شدیم حتی فوت کردن شما هم روی این کنترل میتونه در بازی تاثیر خودش رو به گونه ای داشته باشه.

حالا اگر نوبتی هم باشه باید بحث به قلب اون معماری زیبا برسه.بیایید با هم بررسی کنیم چه چیزی درون این کالبد نام آشنا قرار داره .در این قسمت به بررسی مشخصات فنی ps5 و سیستم بوست بکاررفته برروی آن و همچنین پیکره بندی کلی کنسول،تعامل با ذخیره سازی کنسول و تکنولوژی Tempest ۳d Audio و همچنین بررسی SSD  و قابلیت های تراشه گرافیکی PS5 خواهیم پرداخت.

در ابتدا مختصات کلی کنسول را خدمت شما همراهان عزیز ارائه میکنیم:

پلی استیشن ۵ جدیدترین و مورد انتظار ترین کنسول این شرکت دارای یک پردازنده(CPU) با هشت هستهء ZEN2 با فرکانس ۳.۵GHz متغیر با قابلیت SMT ،یک تراشه گرافیکی(GPU) با توان ۱۰.۲۸ ترافلاپس،۳۶ واحد CU در فرکانس ۲.۲۳GHz متغیر با معماری RDNA2  با رم های خاص GDDR6 16GB 256BIT ، پهنای باند هارد ۴۴۸G/S با حجمی معادل GB 825 که یک SSD خاص و سفارشی سازی شده است که سرعت ورودی آن معادل ۵.۵G/S بصورت خام و ۸ الی۹ MB بصورت فشرده است.شما میتوانید از طریق اسلات NVMe ذخیره ساز کنسول خودتان را هم ارتقا ببخشید.همچنین قابلیت نصب هارد های اکسترنال هم بر روی PS5 میسره و درایور نوری استفاده شده برروی این دستگاه یک درایور ۴K UHD BLUE RAY می باشد.

خب بگذارید اول قسمت های جدید را برای شما دوستان معرفی کنیم.در وهله اول به سیستم BOOST کنسول PS5 میپردازیم.

BOOST SYSTEM

سونی اینطور بیان کرده که منظور از boost در واقع به طریقه استفاده کنسول از فرکانس های متغیر گفته میشود.این فناوری تا به امروز که معرفی شده در انحصار شرکت سونی و کنسول PS می باشد و قابل مقایسه با سیستم هم نام در SMART PHONE ها و PC ها نمی باشد.

مطابق با ادعای سونی PS5 سعی میکند تا در هر شرایط دمایی راندمان یکسانی ارائه دهد و دمای محیط بر خروجی سخت افزار این کنسول بی تاثیر باشد . در این باره میتوان گفت PS5 از ظرفیت های تحت اختیارش که با محدودیت های حرارتی خنک کننده روبرو هستند ، بگونه ای استفاده میکند که اجزا در یک لاین مشخص از نظر قدرت کار کنند و فرکانس بر اساس بار پردازشی ، خروجی متغیر داشته باشد.

یک سنجشگر داخلی ، میزان پردازش پردازنده و چیپ گرافیکی را ارزیابی و بر اساس این میزان ، مقدار فرکانس را تعیین میکند.    MODEL SOC  یا (MODEL SYSTEM ON CHIP) بنای تشخیص این سنجشگر است چراکه هر قطعه سیلیکون خاصیت دمایی و مصرف توان خودش را دارد و باید کاملا بررسی گردد.

جدای از اینکه این تکنولوژی به جای بررسی دمای واقعی سیلیکون ها میزان راندمان اجرا شده توسط CPU  و  GPU را اندازه گیری و فرکانس را بر اساس آن مشخص میکند ، فناوری SMART SHIFT انحصاری شرکت AMD هم در این میان دست به کار شده تا هرچه توان پردازشی مصرف نشده توسط CPU را به GPU منتقل کند تا شاهد مگاپیکسل های بیشتری باشیم.

قلب تپندهء گرافیک

بی شک PS5 قدرت خیره کننده ای خواهد داشت،اما نسل هفتم و هشتم به وضوح نشان دادند که بخشی از وظیفه پیاده سازی و خروجی بهینه وابسته به توسعه دهندگان و شناخت آنها راجع به ویژگی های کنسول است.در کنسول PS5 یک بلوک جدید بنام Geometry ENGINE تعبیه شده است که کنترل مثلثات و انتزاعات ابتدایی و پولیش ترسیم با حذف اجزای غیرقابل رویت در صفحه را به هنگام رندر آسانتر میکند.

به لطف فناوری RDNA2 که در چیپ گرافیکی PS5 بکاررفته شاهد ساخت PRIMITIVE SHADER(سایه رنگهای اولیه)هم  هستیم.این حالت چیزی تقریبا شبیه MESH SHADER در حوزه کاری Nvidia میباشد . همچنین بدلیل وجود INTERSECTION ENGINE(موتور تقاطع)کنسول PS5 از فناوری RAY-TRACING یا رهگیری پرتو هم برخوردار است.مانند ساختار RDNA و همانند آخرین نسل معرفی شده چیپ های NAVI فناوری رهگیری پرتو ، راندمانش در PS5 درست همانند یک PC صورت خواهد گرفت.

SSD انحصاری؟

یکی از اجزای PS5 که حقیقتا مانور زیادی روی آن داده شده ، SSD  بکار رفته بر روی این کنسول میباشد . اما مگر SSD  این کنسول چه چیز متفاوتی برای ارائه کردن دارد . SSD ها یا درایو دیسک های جامد نوعی از ذخیره سازها هستند که سرعت خواندن و نوشتن فزاینده ای نسبت به هاردهای HDD یا هاردهای نصب شده بروی نسل هفتم و هشتم را دارند . طبق ادعای سونی  SSD های این کنسول شمارا به رویای خودتان از نسل نهم نزدیکتر خواهد کرد.اما چقدر سونی در پیاده سازی این رویا موفق ظاهر شده؟

جواب تنها یک کلمه است؛به شدت.

۴GB دیتا میتواند تنها در نیم ثانیه بارگذاری شود و با این تئوری یعنی در کمتر از ۲ ثانیه ۱۶GB حافظه PS5 پر خواهد شد.این راندمان متوجه سفارش سازی های بسیار است تا SSD و پردازنده بصورت یکپارچه عمل کنن به همین منظور یک رابط ۱۲ کاناله با ماژول های حافظه مرتبط میشوند تا در مجموع ۱۱GB در هر ۲ ثانیه برای یک حافظه ۸۲۵GB توسط تراشه کنترلر اختصاصی فراهم شود . شاید با خودتان بگوئید عدد ۸۲۵ مقدار عجیبی برای میزان حافظه کنسول است ، اما مهندسین سونی به این نتیجه رسیدند که این مقدار بهترین عدد ممکن برای یک رابط ۱۲ کاناله است.

کنترلر اختصاصی این چیپ توسط یک رابط ۴ مسیره  ۴.۰PCI EXPRESS  به پردازنده مادر متصل گردیده است و تعدادی بلوک سخت افزاری در این میان تعبیه شده است تا مانع باتل نک شدن یا گلوگاه SSD گردد . زمانی میگوییم که بخشی از کار برگردن توسعه دهندگان میباشد که متوجه میشویم این سیستم دارای شش پله نوبت‌دهی است تا توسعه دهندگان بر اساس نیاز های بازی در حال توسعه خود الویت بندی های اختصاصی خودشان را داشته باشند.

این SSD از استانداردهای استخراج فایل های فشرده تحت عنوان ZLIB پشتیبانی میکند و به لطف شرکت توسعه دهنده ابزارهای بازی های دیجیتال یعنی RAD GAME TOOLS راندمانی با فرمت Kraken و با توان ۱۰% بیشتر ارائه میکنند،در نتیحه در هر ثانیه به جای ۵.۵ GB چیزی در حدود ۸ یا ۹ گیگ برثانیه پهنای باند موثر به سیستم وارد میکند.تا اینجا متوجه شدیم که با یک SSD کاملا سفارشی سازی شده روبرو هستیم . پس تکلیف چیست اگر ظرفیت این حافظه با اطلاعات شما کاملا پرشود؟چگونه این ظرفیت قابل افزایش یا ارتقا خواهد بود؟

چندین راه حل پیش روی شما وجود خواهد داشت و شما میتوانید به صرفه ترین حالت ممکن را انتخاب نمائید . شما میتوانید برای حفظ ظرفیت SSD خودتان بازی های نسل گذشته را بر روی ذخیره سازهای خارجی ذخیره نمائید و فضا را برای نسل پیش رو خالی بگذارید . روش دوم که حداقل در حاضر عملی نیست اما قطعا  به زودی میسر خواهد شد ، آپگرید SSD خودتون است . این مسئله به این دلیل فعلا میسر نیست که SSD های مبتنی بر ۴.۰PCIe با پهنای باند مناسب PS5 وجود ندارد.

 

طوفانی از صدا درراه استTempest Engine  نبض صدای نسل بعد

در نسل هشتم ، صوت یکی از ضعیف ترین بخش های ps4 بود تنها مقداری از هسته چیپ جگوار را برای ارائه صدای استاندارد ۷.۱ ارائه میداد.اگر دنبال گجتی باشیم که دارای استانداردهای روز برای صدای محیط  باشد PSVR شاید بهترین نمونه ممکن باشه.در این سخت افزار بیش از ۵۰ واحد منبع صوتی با کیفیت فوق العاده وجود دارد.به لطف موتور جدید بکار رفته در PS5 که موسوم به TEMPEST ENGINE  میباشد، این کنسول بالغ بر صد واحد با کیفیت بسیار بالا را پشتیبانی خواهد کرد.

این قابلیت جدید به عوامل جالبی همچون PRESEN(حضور(  و POSITION(موقعیت( وابسته است.حضور اینگونه برای مخاطبین با یک مثال قابل تجسم خواهد بود . تا به این لحظه ما شاهد عناوین زیادی بوده ایم که بارندگی جزئی از اکونومی اصلی بازی بوده اما صدای قطرات باران تجسم یک باران واقعی را به ما منتقل نکرده ، با تکنولوژی جدید سونی صدای قطرات باران بر زمین اطراف شما بصورتی تولید خواهد شد که به شما احساس حضور در زیر باران را تزریق کند.

اما در تعریف کلمه موقعیت سونی اذعان داشته تا با جدولی به نام HEADRELATED TRANSFER FUNCTION( عملکرد انتقال به سر) موقعیت دقیق و صحیح را برای شما شبیه سازی کنند.این پردازش سنگین صدای فراگیر بر اساس جدول ذکر شده محاسبه می شود و در واقع TEMPEST ENGINE  یک واحد CU  در چیپ AMD  است که حافظه های کش از آن جدا شده و فقط متکی به انتقالات DMA  است.

پس طی یک جمع بندی با توجه به  بازی های معرفی شده برای PS5  ، سیستم BOOST  فوق العاده جالب ، پشتیبانی از فرایند BACKWARD یا پشتیبانی از نسل قبل. تکنولوژی صدای TEMPEST ENGINE  ، کنترلر جدید این کنسول ، طراحی خاص و فوق‌العاده ظاهری این کنسول و کنترلرش و همچنین تضمین نام SONY  در پس زمینه PLAYSTATION  باعث میشه تا مطمئن باشیم با خرید این کنسول در روز های اول عرضه نه تنها ضرر نکرده‌ایم بلکه دنیا و نسلی جدید را با خود به خانه‌هایمان به ارمغان آورده‌ایم.

2 thoughts on “تاریخچه کنسول محبوب پلی استیشن

    دمت گرم ،سر گرم کننده بود و پر محتوا.

    عالییییی❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *